PPC to przyszłość internetowej reklamy

 Obecnie trudno jest znaleźć firmę, która nie docenia marketingowego potencjału Internetu. Firmowa strona www może być narzędziem, które zwielokrotni osiągane zyski, ale żeby tak się stało, witryna musi być widoczna. Na szczęście marketing internetowy przewiduje wiele innowacyjnych technik promocji, które mogą przynieść zaskakujące rezultaty. Jedną z nich są reklamy PPC.
PPC, czyli Pay Per Click, to obecnie jeden z najpopularniejszych modeli reklamy internetowej. Elastyczna charakterystyka kampanii sprawia, że bez problemu może być wykorzystana jako jednorazowa akcja promocyjna (np. z okazji wyprzedaży określanego produktu) lub w ramach stałej współpracy reklamowej, której celem jest systematyczne zwiększanie sprzedaży.

Pay Per Click, czyli płacisz wyłącznie za efekty

Pod skrótem PPC kryje się dość nieszablonowy model rozliczeniowy, który przewiduje płatność wyłącznie za efekty prowadzonej kampanii. Należy jednak zaznaczyć, że określenie to nie dotyczy osiąganych przez firmę celów sprzedażowych, a liczby kliknięć w reklamę. W praktyce oznacza to, że usługodawca nie pobiera opłaty za samo wyświetlanie banera, linku lub innego materiału promocyjnego. Liczone są natomiast efekty, czyli w tym przypadku – akcje wykonane przez użytkowników.

Formy i założenia reklamy PPC

Charakterystyka modelu Pay Per Click właściwie nie przewiduje żadnych ograniczeń w kwestii formy reklamy. Wybór konkretnej metody promocji leży zatem po stronie usługobiorcy. Najczęściej wybierane są linki lub banery. Pierwsza forma idealnie wpisuje się w środowisko wyszukiwarek internetowych, natomiast reklama banerowa zwykle pojawia się w serwisach i na portalach, w ramach udostępnionej przestrzeni.
Charakterystyczną cechą reklamy PPC, która daje jej zasadniczą przewagę nad innymi formami promocji, jest czas wdrożenia kampanii. Działania mogą być zaimplementowane w ciągu maksymalnie 2-3 dni od chwili zgłoszenia zapotrzebowania na usługę. Z tego właśnie względu Pay Per Click jest najchętniej wybierany przez firmy nastawione na szybką akcję promocyjną, której czas trwania jest z góry założony i która przewiduje ściśle określone rezultaty.
Niewątpliwą zaletą systemu PPC jest ścisła kontrola budżetu. Usługobiorca i usługodawca ustalają stawkę za jedno kliknięcie, określany jest też koszt całkowity, który użytkownik jest w stanie ponieść w ramach prowadzonej kampanii.
Ile to kosztuje w praktyce? Ceny są bardzo zróżnicowane i zależą przede wszystkim zainteresowania danym słowem kluczowy. Jeżeli dane SK jest „oblegane” przez wielu usługodawców, stawka może dojść nawet do kilkunastu zł za każde kliknięcie. W przypadku niezbyt popularnych słów koszt jednego kliknięcia zwykle nie przekracza kilku groszy.

Google AdWords, czyli reklama wspierana przez największego gracza

Aby reklama mogła przynieść zamieszczone korzyści, musi być zamieszczona na nośniku, który przyciąga uwagę dużej liczby odbiorców. Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszą witryną w Internecie, co do tego nie ma wątpliwości. Z tego potencjału skorzystać może każdy użytkownik, dbając o to, żeby jego strona pojawiała się możliwie najwyżej w wynikach wyszukiwania. Rzecz w tym, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, który nie zawsze przynosi zamierzone rezultaty. Tutaj z pomocą przychodzi kampania AdWords.
Pod tą nazwą kryje się reklama w modelu PPC, wyświetlana w wyszukiwarce Google i na stronach (o tematyce zbliżonej do promowanej) użytkowników tworzących sieć partnerską. AdWords pozwala na natychmiastowy awans w wynikach wyszukiwania na jedną z czołowych pozycji. Reklama tekstowa często jest też zamieszczana w bocznej szpalcie wyszukiwarki.
Co niezwykle istotne, program AdWords przewiduje możliwość skierowania użytkownika do dowolnego obszaru strony klienta, zatem możliwe jest prowadzenie działań „na kilka frontów”. Przykładowo, w chwili gdy internauta wpisze frazę obuwie sportowe dla dzieci, wyświetlony zostanie link prowadzący nie do strony głównej sklepu, a właśnie do wskazanej podkategorii. To wszystko składa się na niezwykłą skuteczność reklamy w najpopularniejszej wyszukiwarce.